onsdag 9 maj 2012

Det är så hemskt, men tyvärr är det verkliga världen som gömmer sig där

Fick höra idag av mamma, att det är en flicka på 13 år, som skulle bli skickad till Afghanistan och bli bort gift, där föräldrarna får betalt för att gifta bort sin dotter. Hur hemskt är inte det? Och detta är bara en liten del i det hela, hon prata ju med mamma, kurator osv, detta gick vidare till socialtjänsten dit dom åkte, föräldrarna och dottern, dagen innan dom skulle dit, kom inte hon till skolan och flera veckor innan har hon kommit dit så tidigt man bara kan och åkt hem så sent som möjligt, dom förstod då direkt att något inte alls var bra hemma, när dom kom till socialtjänsten dagen därpå, där polisen och allt var, så sa flickan att hon hade ljugit för dom, att det inte alls var sant och att hon inte alls skulle bli bort gift, så dom kunde ju inte göra något just då. Men hon kom aldrig mer till skolan och man visste då inte vad som hänt med henne, en vecka senare, alltså idag, så rymde hon, hon fick hjälp av sina syskon, tog farväl till dom, rymde till skolan, där hon då vart undangömd och berättade för mamma och andra, vad som hänt medan hon inte var i skolan,  att om hon inte gjorde som föräldrarna sa, (skötte hela hushållet, laga mat, tvätta, passa syskonen, diska, städa osv, allt, servera thé åt dom ja, verkligen allt) då skulle hon bli utan mat i två veckor och bara få dricka vatten, hur brutalt hemskt är inte det?  Dom fick klartecken av polisen att dom kunde komma dit, för förhör och sånt. Nu vet ingen vars hon är, men hon är i alla fall i trygga händer, hon kommer nu bli gömd under en annat namn, flytta från Lule till någon annan stad, där hon hamnar hos en foster familj. Det är så skönt att höra att allt tillslut gått bra för flickan, att hon tillslut, att en flicka är räddad från ett hemskt liv och bli bort gift. Hur hemskt är inte det här egentligen? Det  det är fruktansvärt, ja de är det verklige, egentligen finns det inte ens ord för att beskriva hur hemskt det verkligen är. Tänk er själv om det skulle vara ni, om det skulle vara du som blir bort gift, tänk dig att du verkligen flyr hemifrån, du åker så tidigt som möjligt till skolan, kommer hem så sent som möjligt, du undviker verkligen att vara hemma. Tårar börjar rinna bara jag tänker på det så hemskt är det! Hoppas ni orkade läsa detta inlägg, men jag kände bara att jag behövde dela med mig av denna fruktansvärda faktan.
Jag håller om stenen, den är inte perfekt, precis som mig, den är värken slät eller perfekt rund, precis som mig. Jag håller i stenen, tänker att det är mitt liv, det är inte perfekt med det fortfarande bra. Jag tänker mig att jag är stenen, jag är inte perfekt, jag gör misstag, men jag är fortfarande mig själv. Det är de kantiga som gör mig till mig, jag har brister, men jag är ändå hel. Jag är inte perfekt, men trots allt glad. Jag har ett liv som är jätte bra, mycket bättre en vad jag vill inse själv, jag ser för mycket negativt, när jag istället kan se det så mycket positiva jag har.  Jämfört med många andra runt om i världen så har jag det väldigt bra, jag glömmer bara bort att se det positiva istället för det negativa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar